FOKSUK
WEER
CHESS
PUZZLE
GAMES

vrijdag 12 augustus 2016

Bestanden previewen met de spatiebalk

Ik werk zowel op Windows als OS X. Hoewel ik geen uitgesproken voorkeur heb, zijn er natuurlijk wel functies die ik mis wanneer ik op het ene of het andere besturingssysteem werk. Zo ben ik grote fan van de mogelijkheid in OS X om een voorbeeldweergave van een bestand op te roepen met een simpele tik op de spatiebalk. Seer brengt die functionaliteit ook naar Windows.

Wanneer je Seer downloadt en installeert, nestelt het tooltje zich onmiddellijk in je systeemvak. Met een rechterklik kan je het instellingenvenster openen en kiezen om de software mee met Windows te laten opstarten. Dat is in principe de enige instelling die je moet aanpassen om de functie te allen tijde beschikbaar te hebben, maar wie dieper in de menu’s graaft, zal merken dat er nog heel wat te personaliseren valt.

Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om alleen een voorbeeldweergave te openen wanneer de spatiebalk in combinatie met Ctrl, Alt of Shift wordt ingedrukt. Daarnaast kunnen er ook allerlei sneltoetscombinaties worden ingesteld, bijvoorbeeld om het bestand rechtstreeks vanuit het previewvenster te openen met de combinatie Ctrl+O, of de eigenschappen van het bestand weer te geven met Ctrl+I.

In mijn korte test op Windows 10 had ik geen enkel probleem om via Seer voorbeelden weer te geven van afbeeldingen in courante formaten als .jpg, .png en .psd. Ook audio- en videobestanden kon ik met een tik op de spatiebalk laten afspelen, in plaats van ze in geschikte software te moeten openen. Word-documenten waren wel nog een probleem, die werden niet weergegeven. Pdf’s en .txt-documenten werkten dan weer wel. Via de instellingen kan je een plug-in voor het weergeven van Office-documenten installeren, maar dat werkte bij mij niet naar behoren.

Seer is nog in volle ontwikkeling en de maker voorziet de software regelmatig met nieuwe updates. Het tooltje doet nu reeds goed zijn werk, maar zal over tijd dus alleen maar beter worden. Ik kan alvast niet meer zonder op mijn pc.[zdnet]

0 reacties :

Een reactie posten